New Year wishes

BANG Edu Project wishes you all brightness in hearts, peace in souls, success in all you touch and love above all…

Happy New Year of 2014

drzewa

Opublikowano Uncategorized | Dodaj komentarz

Seiza and shikko in Vietnamese !!!!

I am honoured to inform that my Seiza and shikko article has been translated into Vietnamese. Thanks to Mr Le Dinh Tao of 

Vũng Tàu Aikido Club.

*

[ NHỮNG LỢI ÍCH CỦA SEIZA VÀ SHIKKO DƯỚI GÓC NHÌN CỦA MỘT NHÀ VẬT LÝ TRỊ LIỆU ]

Tác giả: Bartłomiej Gajowiec
Người dịch: Le Dinh Thao
Link gốc của bài viết bằng tiếng Anh: http://bit.ly/174aMGl

Seiza, tư thế ngồi căn bản trong nền văn hóa Viễn Đông (ở đây là Nhật – ND), và shikko – nói một cách đơn giản là đi bằng đầu gối – là hai động tác thiết yếu trong Aikido.
Nhiều phụ huynh và thành viên của đạo đường hỏi tôi những bài tập này có tốt cho sức khỏe không, và có gây hại gì cho cơ chế vận động của người tập không. Như thường lệ, tôi trả lời các câu hỏi này thông qua giải phẫu học và sinh lý học.

SEIZA

Hông là chìa khóa cho những câu trả lời đó ở trong Aikido, trên phương diện là một môn võ. Khi chúng ta ngồi seiza, hông kiểm soát vùng khung xương chậu trong một tư thế thả lỏng. Và như chúng ta biết, xương chậu là nền tảng cấu trúc hỗ trợ cho cột sống. Nếu cột sống nghỉ ngơi trên một khung xương chậu nằm ở tư thế đúng, ta sẽ không cần mất nhiều sức để giữ cho cột sống thẳng, hòa hợp và cân bằng.

Đặc biệt, trong tư thế seiza toàn bộ cơ thể được sắp xếp vào vị trí đúng để hít thở, hít thở sao cho chạm đến vùng đáy xương chậu, đó là cách mà chúng ta hiểu là hít thở đúng. Ưu điểm này đã đưa seiza vượt lên trên các tư thế ngồi khác, bất kể là ngồi trên những chiếc ghế được phát triển với công nghệ hiện đại đến đâu. Seiza giải phóng cột sống của bạn khỏi sự đè nén của những chiếc ghế văn phòng, ghế ô tô, ghế sô pha. Nó cho phép cột sống sử dụng toàn bộ khả năng linh động, co giãn và sự mềm mại của nó.

SHIKKO – ĐI BẰNG ĐẦU GỐI

Từ góc nhìn của mình, tôi chỉ thấy những ưu điểm của bài tập này.
Tôi lại bắt đầu với hông: hông kết nối đôi chân của bạn với khung xương chậu bằng những cơ xoay ngắn (ở bên ngoài và bên trong) để thực hiện những động tác di chuyển, và giúp kiểm soát trọng tâm của cơ thể. Đó là câu trả lời cho sự thăng bằng của cơ thể trong tất cả các kỹ thuật, bất kể là được thực hiện ở trình độ thấp hay cao. Những bắp thịt nhỏ nhưng rất mạnh này cần phải thật co giãn và mạnh mẽ để có thể đảm đương được việc phối hợp với hệ vận động của cơ thể chúng ta. Nhờ những bắp thịt này, cơ thể chúng ta làm được những gì cần làm, phía bên phải có thể giao tiếp với phía bên trái, phía trên có thể phối hợp với phía dưới. Hông đơn giản là bộ não di động của cơ thể con người. Khi tập shikko đúng tư thế, cơ thể ở tư thế thăng bằng và cột sống không bị ép phải thực hiện những di chuyển không cần thiết và có hại. Và nếu ta tập để phối hợp được shikko với hô hấp đúng cách, cơ thể chúng ta sẽ rất biết ơn về điều đó.

Còn đầu gối thì sao? Có vấn đề gì không?

Đầu gối trong seiza và shikko được sắp xếp ở trạng thái khóa hợp lý và an toàn, vì vậy cấu trúc nhạy cảm và chức năng của chúng sẽ không bị nguy hiểm gì hết. Seiza là tư thế bất động và không mang lại rủi ro gì cho các khớp. Không có tác động xấu gì đến đầu gối khi ngồi seiza. Khi di chuyển, ta chỉ sử dụng một phần nhỏ, nhưng ở mức độ cao của phạm vi di chuyển của khớp. Như tôi vẫn thường lặp đi lặp lại, nếu ta làm giảm phạm vi hoạt động của bất kỳ khớp nào đó, khớp đó sẽ bị giới hạn trong hoạt động và hoạt động không hiệu quả. Đây là một phần của bệnh thoái hóa. Xương bánh chè ở đầu gối được an toàn trong cả seiza và shikko, và không cần phải lo lắng về sự tiếp xúc bên ngoài của nó hay bất kỳ điều gì khác.

Vậy còn bàn chân thì sao?

Bàn chân cũng không cần phải lo lắng. Trong seiza, chúng ta đặt chúng trong một tư thế kéo giãn với cường độ lớn, giúp bảo tồn khả năng di chuyển thụ động [1] trong nhiều năm. Trong shikko, chúng ta dồn trọng lượng cơ thể lên những khớp xương kết nối các ngón chân với phần giữa của bàn chân theo một cách làm tăng cường sự linh động và sức mạnh thụ động [2] của bàn chân. Bài tập này cũng giúp kích thích các bắp thịt ngắn và dài ở bàn chân hoạt động một cách hợp lý. Bàn chân mạnh và dẻo dai cũng sẽ đảm bảo tuổi thọ lâu dài cho các bộ phận này của cơ thể. Và khi ta bước vào giai đoạn tuổi già, những bộ phận này sẽ hoạt động tốt hơn rất nhiều so với bàn chân thiếu vận động ở tư thế đúng. Tầm hoạt động xa hết mức của ngón chân sẽ dẫn đến sự duỗi thẳng tuyệt vời của chân, các bước chân dễ dàng, sải dài, và khả năng bước đi nhẹ nhàng mà không cần sự gắng sức của hông, khung xương chậu hay cột sống.

KẾT LUẬN

Cả seiza và shikko đều đã được thử nghiệm qua nhiều thế kỷ bởi những bậc thầy võ thuật ở Viễn Đông và giá trị của chúng đã được chấp nhận. Cả hai bài tập đều rất tuyệt vời trong việc tăng cường sức khỏe và huấn luyện cơ thể. Hàng ngàn năm kiểm nghiệm không thể sai lầm được. Để bảo tồn sự dẻo dai cũng như tuổi thọ của hông và đầu gối, chúng ta nên tập seiza và shikko. Để minh họa, hãy yêu cầu một vài đồng nghiệp ở văn phòng của bạn đi dọc đạo đường trong tư thế shikko nếu họ chưa quen với bài tập này. Thử nghiệm này sẽ cho thấy những hiệu ứng lề của việc ngồi lâu khi nghỉ ngơi hay làm việc và không tập thể dục. Hãy cố gắng tránh xa ghế sô pha, ghế dựa, và những cái giường êm ái và ngồi xuống sàn nhà để chăm sóc những thành phần quan trọng nhất của cơ thể vật lý cũng như tinh thần của chúng ta. Và cơ thể chúng ta sẽ phục vụ cho chúng ta suốt cả đời. Đó cũng là một phần mà tôi chiêm nghiệm được về nhận thức về thể chấn cũng như chăm sóc cơ thể con người.

Image

Opublikowano Uncategorized | Dodaj komentarz

Advantages of seiza and shikko – in the eyes of a physio

Seiza, the basic sitting position in Far East culture and shikko – simply speaking – knee walking, are two of all fundamentals of aikido.

Many parents and dojo members ask me if those are healthy and harmless to locomotor system. My answers come from anatomy and physiology, as always.

Hips are the key to those answers as to aikido, the martial art. As we sit in seiza, hips do govern the pelvis girdle while in a relaxed position. And as we know pelvis is the basic structure for spine. If spine is supported by correctly positioned pelvis, it will not need too much of effort to remain vertical, harmonious and light.

In seiza the whole body is well open to correct breathing. Especially that reaching the pelvic floor which seems to be the very perfect breath. And that is how we understand the correct way of effective breathing. That places seiza far ahead of any other sitting positions, no matter how modern and technicaly developed chairs you use. Seiza keeps your spine relaxed from chairs, car seats, sofas…it allows it to use its whole mobility potential, elasticity and softness.

 

Shikko – knee walking.

http://www.youtube.com/watch?v=-feRQ1u3q2Y

From my point of view I see only advantages.

So I start with hips again: they connect your legs with pelvis, make the move with short rotator muscles (external and internal), help to control the centre of gravity and that is the answer to stability in all techniques no matter if they are the low or high. Those short but very strong muscles need to be elastic and endure to cope with that challenge of coordinating our locomotor system. Thanks to them our body does what we need it to do, the right side of it will communicate with the left one, the upper with the lower one. Hips are simply locomotive brain of human body. In correct shikko body posture is balanced , spine is not forced to make any unnecessary and harmful movements. And if we manage to connect it with the proper breath – the body will thank us for that with grace.

 

What about the knees? Do they confuse me? Not at all…

Knees in seiza and shikko are well and safely locked so their sensitive construction and function are not in danger in any way. Seiza is immobility and it is not of a risk to joints. Nothing wrong happens to knees in seiza. When moving we use only a small but extreme part of the total range of joint movements. As I repeat so often – as we decrease the range of movement of any joint, that leads us to joint limitations and inefficiency of movements. That is a part of degenerative disease. Knee patella in both seiza and shikko is safe and there is no need to worry about its surfaces or anything else.

 

And what about feet?

Nothing wrong about them either. In seiza we put them in extreme flexion that helps to preserve the passive movement for years. In shikko we support the body weight on joints that connect toes and fingers with the middle part of feet in a way of very good care for all foot dynamics and passive strength. It also stimulates long and short foot muscles to do the right job. Strong and elastic feet equal long life for that body parts. And when we step into older age, they will work much much better than those lacking from correct shape. Extremelly extended toe equals convenient leg extension, easy and long steps and light walking without needs of compensating in hips, pelvis or spine.

To make the story short…

Both seiza and shikko have been tested for centuries by Far East movement masters and passed those tests well. They both work well for health and body condition. Several thousands years of tests cannot be wrong. To preserve the elasticity and endurance of hips and knees for years, let us not avoid seiza and shikko. As a contrast – ask some of your colegues to cross the dojo dimention in shikko if they are not familiar with that movement. That will display the side effects of prolonged sitting while resting or working and not working out. It is worth to abandon sofas, chairs and beds and land on floor to take care of the most important aspects of our physical and emotional body. It is to serve us for the whole life. It is also a part of what I understand under the term of physical awareness and body care.

 

Seiza i shikko – Like it! 

Opublikowano Uncategorized | Otagowano , , , | Dodaj komentarz

If things go well…

If things go well, half of BANG will have a brief speach for Dereham aikidoists, UK. Absolute Aikido Dereham invites East Anglian aikidoist and fans: http://absoluteaikido.co.uk/ „Hips in aikido”

Image

 

Opublikowano Uncategorized | Dodaj komentarz

Seiseki Abe – the man who taught Morihei Ueshiba, Steven Seagal and Haruo Matsuoka

Since that subject is close to us, we hereby recomend reading the linked article:

http://www.blackbeltmag.com/daily/traditional-martial-arts-training/aikido/the-master-who-taught-calligraphy-to-aikido-founder-morihei-ueshiba-and-actor-steven-seagal-part-1/

matsu

Opublikowano Uncategorized | Otagowano , , , , | Dodaj komentarz

My „Aikido and injuries” are on www.aikidojournal.com !!!

I am in a rush to inform that my AIKIDO AND INJURIES has been published on http://www.aikidojournal.com, by kind permission of Stanley Pranin, thank you.

http://blog.aikidojournal.com/2013/03/23/a-chiropractors-view-aikido-and-injuries-by-bartlomiej-gajowiec/

Image

Opublikowano Uncategorized | Dodaj komentarz

Where exactly is Ten – chi located?

Thete is no doubt that hips are where ten chi is located. It is the spot where heaven meets earth both mechanicly and emotionally. It is the reason why hips do matter t h a t much in aikido and other martial arts… It is where ten chi nage comes from literally. It is where all throws (nages) come from no matter what you name them – irimi nage, ten chi nage, kokyu nage… All can be named one : ten chi nage.

IMAG6826

Opublikowano Uncategorized | Otagowano , , | Dodaj komentarz

AROUND AIKIDO Education Cycle launches again

Along with TANREN DOJO WARSAW we start our AROUND AIKIDO Education Cycle again.

Classes will be conducted on:
1: 30.03.2013r,
2: 13.04
3: 27.04
4: 11.05
5: 25.05
6: 8.06
Our classes will be held from 13:00 – 16:30 with a 15 minutes break.

Subjects:
1. Introduction. Basic facts on locomotor system and japanes language. Japanse numerals in general.
2. Aikido and shoulders. Dojo commands
3. Aikido and hands. Atacks in aikido. Atemi and hand in japanese characters.
4. Aikido and knees. Basic techniques in aikido in japanese.
5. Aikido and feet. Sushi – wooden sticks – past and present.
6. Aikido and hips. Hips in characters. Aikido – the very meaning in japanese characters

For details on costs and participation – please contact us:
Agnieszka Nowacka 501 124417
Bartłomiej gajowiec 602 786988

or contact us through this site.

IMAG6086

Opublikowano Uncategorized | Dodaj komentarz

New graphics ready

IMAG6086

what do you think, world?

Opublikowano Uncategorized | Dodaj komentarz

Around Aikido / Aikido No Mawari design in progress

Our First International AROUND AIKIDO / AIKIDO NO MAWARI design is being re-designed and will be presented to public soon.Image

Opublikowano Uncategorized | Otagowano , , | Dodaj komentarz